Шановні батьки!

Вітаю вас на нашій сторінці. Вона створена для того, щоб в умовах воєнного стану педагоги та батьки закладу мали зворотній зв'язок для всебічного розвитку вихованців.

Наразі в нашому закладі дошкільної освіти відновлено освітній процес в дистанційному форматі.

Тут ви отримаєте рекомендації

/Files/images/Фото999(76).jpg


Першочерговими завданнями ЗДО у воєнний час є:

- налагодження ефективної комунікації учасників освітнього процесу;

- відновлення освітнього процесу;

- зарахування до закладу дітей раннього та дошкільного віку із числа внутрішньо переміщених осіб за місцем тимчасового проживання;

- організація освітнього процесу в ЗДО для всіх дітей.


Дитина потребує допомоги і відкритого діалогу з батьками. Зараз як ніколи вдалий час для перегляду і переоцінки вимог стосовно дитини.

Головна мета батьків – допомогти своїй дитині це зрозуміти і створити максимально комфортні умови для того, щоб він зміг оволодіти навичками онлайн-навчання.

Чи можливо організувати роботу з дистанційного навчання в закладах дошкільної освіти?

У статті 9 Закону України «Про освіту» відмічено, що однією з форм здобуття освіти є дистанційна форма здобуття освіти. Вона визначається, як «індивідуалізований процес здобуття освіти, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій». Але чи є придатною ця форма роботи для дітей дошкільного віку?

У листах МОНУ від 11.10.2017 № 1/9-546 «Методичні рекомендації щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців» та від 27.09.2010 № 1/9-666 «Про організацію роботи з дітьми п'ятирічного віку» зазначено, що «оперативно обмінюватися інформацією з батьками найзручніше в Інтернеті. У пригоді стали сторінки сайтів закладів дошкільної освіти, електронне листування, онлайн-спілкування у закритій групі в соціальних мережах тощо» та відмічена важливість «розроблення та запровадження медіа-освіти, створення інформаційних дошкільних програм, зокрема "Електронної пошти для батьків" з питань розвитку дітей п'ятирічного віку». Це все стосується взаємодії з батьками та дає змогу навчити їх проводити час з дитиною з користю.

Але педагоги мають змогу не тільки інформувати батьків, а й проводити освітню роботу з дітьми. Лише необхідно дотримуватись вимог Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України24.03.2016 № 234 та зареєстрованого в Міністерствіюстиції України14 квітня 2016 № 563/28693 з метою запобігання проблемам зору та серцево-судинним захворюванням.

У розділі XIІ «Вимоги до розпорядку дня і навчання, організації життєдіяльності, рухової активності дітей» зазначено, що «перегляд розважальних телепередач, мультфільмів і діафільмів для дітей дошкільного віку допускається не частіше 1 разу на день. Тривалість перегляду розважальних телевізійних передач не повинна перевищувати 20 хвилин на день для дітей 3-4 років і 30 хвилин для дітей 5-6 років»

А у разі, коли дитині необхідно взаємодіяти з гаджетами, дотримуватись таких правил: «Заняття з використанням комп’ютерів дозволяється проводити для дітей старшого дошкільного віку два рази на тиждень (не більше одного разу протягом дня). Безперервна тривалість роботи з комп’ютером не повинна перевищувати 10 хвилин. Після занять з дітьми проводять зорову гімнастику. Для дітей з хронічними захворюваннями; дітей, що часто хворіють; після перенесених захворювань (протягом 2 тижнів); дітей з порушеннями зору тривалість занять з комп’ютером зменшується до 5-7 хвилин.

Для роботи з комп’ютером необхідно забезпечити раціональну організацію робочого місця: меблі повинні відповідати зросту дитини, верхня горизонталь екрана відеомонітора повинна знаходитися на рівні очей, відстань від очей до екрана – не менше 50 см.

Заняття з використанням електронних технічних засобів навчання (далі - ТЗН) з дітьми молодшого та середнього дошкільного віку проводяться у разі згоди батьків не більше 10 хвилин. Для дітей старшого дошкільного віку безперервна тривалість занять з використанням ТЗН (інтерактивні дошки, відеопроектори тощо) не повинна перевищувати 15 хвилин».

То як доцільніше організувати цю роботу?

Дистанційне навчання відбувається по-різному, стандартизований підхід до всіх тут не спрацює. В закладах дошкільної освіти взаємодія з родинами в умовах впровадження дистанційної освіти можлива у форматі «педагог – батьки – дитина». Це пов’язане з несформованостю багатьох навиків у дітей, таких як опанування самостійного читання, вміння роботи з ІКТ, самоорганізації тощо.

Завданням педагога стає необхідність отримати підтримку батьків. Для цього необхідно створити комфортні умови і для них. Необхідно продумати роботу так, щоб батьків зацікавила можливість виконувати завдання у зручний час, надання можливості дитині поспілкуватися з друзями, підвищення інтересу малюка до знань запропонованою цікавою добіркою завдань тощо.

У процесі підготовчої роботи дуже важливо спрогнозувати емоції, які будуть відчувати вихованці, їхні батьки, педагоги під час комунікації та скерувати цей процес.

Інструментами спілкування при дистанційному навчанні можуть бути:

- Електронна пошта;

- Форум;

- Чат;

- Відеоконференція;

- Блог;

- Соціальні мережі Telegram та Viber.

Бажано використовувати синхронне і асинхронне навчання.

Синхронне навчання – це процес, коли відбувається онлайн-заняття, а асинхронне – коли вихователь записує відеозаняття або записує, наприклад, мотиваційне відео і передає його батькам для самостійного опрацювання дітьми. Якщо дитина не може самостійно опрацювати наданий матеріал, то батьки опрацьовують його разом із дитиною . В умовах запровадження дистанційної форми організації освітнього процесу батьки мають стати партнерами педагогічних працівників. Тобто перша робота має здійснюватися саме з ними, а вже далі з їхніми дітьми.

Наразі вже багато закладів дошкільної освіти впроваджують дистанційне навчання, де робота здійснюється таким чином:

- Найпоширенішою практикою є створення в соціальної мережі Viber групи для батьків та надання рекомендацій щодо здійснення освітньої роботи за окремими темами (фото-, аудіо-, відео-, письмово тощо) та отримання фотозвітів;

- Надсилання посилань на сторінки з розвиваючими завданнями, аудиоказками, піснями, поробками, фізичними вправами в мережі Інтернет;

- Надсилання відео-роликів за темами занять;

- Проведення конкурсів, марафонів, флешмобів;

- Он-лайн спілкування з дітьми,

- Відео-конференції з групою дітей,

- Створення та використання Ютуб-каналів.

Освітню роботу в умовах дистанційного навчання здійснюють не лише вихователі. До цієї роботи долучаються вчитель-логопед, інструктор з фізкультури, музичний керівник, практичний психолог тощо.

Корисні ресурси на допомогу педагогам та батькам:

Команда Міністерства освіти і науки підготувала та оприлюднила «Рекомендації для працівників закладів дошкільної освіти на період дії воєнного стану в Україні».

Документ містить інформацію про організацію освітнього процесу в закладах дошкільної освіти та ІППО, план та алгоритм дій в умовах воєнного стану для засновників, керівників і педагогічних працівників цих закладів, а також корисні посилання, які допоможуть організувати діяльність, яка буде сприяти всебічному розвитку, психологічній стабільності та вихованню дітей раннього та дошкільного віку в домашніх умовах та під час використання дистанційних і змішаних форм освітнього процесу.

/Files/images/Фото999(102).jpg

Також вони підготували та оприлюднила підбірку корисних матеріалів для педагогів і батьків "Сучасне дошкілля під крилами захисту", які стануть у пригоді при спілкуванні з дітьми дошкільного віку, які опинилися в складних обставинах внаслідок збройної агресії російської федерації та оголошення в Україні воєнного стану.

Матеріали для педагогів містять інформацію про програмне забезпечення, відео та друковані матеріали з досвіду роботи педагогів, завдання освітнього напряму, а також поради щодо роботи з дітьми та батьками.

Команда Міністерства освіти і науки постійно додає нові матеріали до розділу "Сучасне дошкілля під крилами захисту", які доцільно використовувати у спілкуванні з дітьми дошкільного віку.

Матеріали містять онлайн-заняття з музики, математики, розвитку мовлення, психологічні поради, важливі нормативно-правові акти та багато корисної інформації щодо поведінки в умовах воєнного стану.

/Files/images/Фото999(103).jpg

Управлінням Державної служби якості освіти у Харківській області пропонуються ПОРАДИ для батьків дошкільнят, педагогів та керівників ЗДО щодо організації дистанційного навчання. У добірці містяться різні за тематикою активності для дітей дошкільного віку, а також інструкції щодо використання запропонованого матеріалу.

Якщо Ви – вихователь або керівник закладу дошкільної освіти, Ви можете використати наступний матеріал у своїй роботі. Запропонуйте батькам виконувати завдання разом з дітьми.


/Files/images/Фото999(104).jpg

Понад 160 порад щодо розвитку дошкільнят, безліч ігор і вправ, якими можна зайняти дітей як вдома, так і в дитсадках – усе це можна знайти на платформіnumo.mon.gov.ua, а також у чат-боті НУМО уViberтаTelegram.

Ці ресурси запустили Міністерство освіти і науки України та Дитячий Фонд ООН (ЮНІСЕФ) в Україні. Мета сервісів – надати вихователям і батькам інструменти для розвитку в дітей віком 3-6 років необхідних навичок, як-от відповідальність, креативність та безпечна поведінка.

На сайті numo.mon.gov.uaдоступна інформація про 16 навичок, важливих для гармонійного розвитку дошкільнят. Серед навичок – сенсорний розвиток, саморегуляція, емоційна компетентність, мовлення тощо. Всього на сайті можна знайти понад 160 порад для гармонійного спілкування з дитиною та її підготовки до школи, а також матеріали для розвитку навичок дотримання санітарних правил і дистанції.

Чат-бот – це віртуальна програма-співрозмовник, яка забезпечує індивідуальний підхід до розвитку кожної дитини. На початку користування чат-ботом батьки заповнюють невелику анкету про дитину, за результатами якої щодня отримують поради, вправи та ігри, які будуть корисні для розвитку їхніх дітей. Поради, які розсилає Numo_bot, формує команда фахівців у сфері психології та педагогіки, яким довіряють освітяни й батьки дошкільнят. Зокрема, це дитячий сімейний психолог Світлана Ройз і експерти Всеукраїнського фонду «Крок за кроком».

ЮНІСЕФ також підготували короткі анімаційні ролики із простим поясненням, як вихователям спільно з батьками можна поступово розвивати навички дошкільнят. Переглянути їх можна на Youtube-каналі ЮНІСЕФ за посиланням. У роликах є інформація, зокрема, про навички вибору, самоідентифікації та взаємодії з дітьми.

Цікаві заняття та ігри чекають на малечу. Нумо розвивати навички дошкільнят разом!

/Files/images/Фото999(105).jpg

Поради та рекомендації

Для того, щоб допомогти дитині створити позитивну атмосферу під час дистанційного навчання, систематизувати, зробити зрозумілим цей процес, пропонуємо такі кроки.

1. Скласти чіткий розклад/режим.

2. Організувати робочу зону.

3 Спланувати роботу на день, не забуваючи про активний відпочинок.

4. Хвалити дитину. Допомагати, якщо виникнуть труднощі.

Не менш важливим компонентом, який сприяє підвищенню ефективності дистанційного навчання, є зворотний зв'язок. Зворотний зв'язок має бути двонаправленим, тобто в ньому беруть участь як педагог, так і діти, а у нашому випадку, звичайноі і їх батьки.
Він передбачає не тільки оцінювання результатів роботи педагогом, але й коментарі та рекомендації. В ідеалі, зворотний зв’язок допоможе з’ясувати, чи в правильному напрямі рухається педагог і чи відповідає те, що він хоче донести, тому, що в результаті розуміють діти.
Таким чином, зворотний зв'язок у дистанційному процесі слід розглядати як постійний, цілеспрямований процес взаємодії всіх учасників дистанційного навчання, спрямований на отримання інформації про хід та результати навчальної діяльності.

/Files/images/Фото999(108).jpg

Матеріали для педагогів та батьків

щодо психолого-педагогічного супроводу дітей дошкільного віку

1. Як заспокоїти дітей під час війни https://mon.gov.ua/ua/news/monzapuskaye-informacijnu-kampaniyu-pro-te-yak-zaspokoyiti-ditej-pid-chas-vijni.

2. Як подбати про дитину, якщо ви знаходитеся з нею в укритті https://www.youtube.com/watch?v=VpJXr3UXCvo.

3. Як говорити з дитиною, якщо батько чи мати захищає країну

HTTPS://MON.GOV.UA/UA/PSIHOLOGICHNA-TURBOTA-VID-SVITLANI-ROJZ/YAKSHOBATKO-CHI-MATI-ZAHISHAYE-KRAYINU.

4. Правила підтримки, якщо родина евакуюється з дитиною https://www.youtube.com/watch?v=8ml9RPFun7s.

5. Фізична безпека дітей під час війни. Сайт «Освітній омбудсмен України» https://eo.gov.ua/fizychna-bezpeka-ditey-pid-chas-viyny-pravylapovedinky-v-evakuatsii-na-okupovanykh-terytoriiakh-i-v-zoni-boyovykhdiy/2022/03/19/.

6. Як підтримати дитину, якщо ви опинились у зоні активних бойових дій https://www.unicef.org/ukraine/stories/safety-backpacks-and-ways-to-reducestress.

7. Поради, як підтримати дитину в дорозі від ЮНІСЕФ

https://www.unicef.org/ukraine/stories/how-to-support-a-child-on-the-road.

8. Рекомендації для населення під час воєнного стану

https://phc.org.ua/news/rekomendacii-dlya-naselennya-pid-chas-voennogo-stanu.

9. Як поводитися на блокпостах з перекладом на жестову мову https://www.youtube.com/watch?v=-YPGsjyjqQI.

10. Ресурси позитивного батьківства від ЮНІСЕФ «П’ять мов у спілкуванні з дитиною» https://www.unicef.org/ukraine/documents/five-lovelanguages-in-communication-with-child.

11. Підтримка батьків та дітей під час війни

https://www.unicef.org/ukraine/parents-children-support-during-military-actions.

12. Психологічна допомога для дітей Психологічна турбота від Світлани Ройз - YouTube.

13. Як надавати першу психологічну допомогу

https://moz.gov.ua/article/news/rekomendacii-z-psihologichnoi-dopomogi.

14. Як підтримати дітей у часи невизначеності та стресу. Поради від ЮНІСЕФ https://www.unicef.org/ukraine/stories/7-tips-for-parents.

15. Як допомагати дітям у замкненому просторі

http://www.barabooka.com.ua/yak-dopomagati-dityam-u-zamknenomu-prostori/

16. Методичні рекомендації щодо надання першої психологічної допомоги сім’ям з дітьми, дітям, які перебувають/перебували у зоні збройного конфлікту https://dszn-zoda.gov.ua/node/495.

17. Для тих, хто приймає емігрантів і переселенців, для допомоги в адаптації

https://www.youtube.com/watch?v=UXnS_T5JD5s&list=PLFVSJgZgf7h8rXg9TTyevxZkdfxAQXodS&index=8.

18. «Розкажи мені». Безкоштовна інтернет-платформа для психологічних консультацій.https://tellme.com.ua/

19. Як говорити про війну та повітряну тривогу з дітьми: поради чернівецької психологині.https://shpalta.media/2022/03/02/yak-govoriti-provijnu-ta-povitryanu-trivogu-z-ditmi-poradi-cherniveckoi-psixologini/

20. Як швидко заснути, коли ви тривожні і вам важко розслабитися https://phc.org.ua/news/yak-shvidko-zasnuti-koli-vi-trivozhni-i-vam-vazhkorozslabitisya.

21. Як перевірити правдивість джерела інформації

https://www.pedrada.com.ua/article/3025-yak-perevriti-pravdivst-djerela-nformats.

22. Перелік матеріалів для дошкілля «Сучасне дошкілля під крилами захисту».HTTPS://MON.GOV.UA/UA/OSVITA/DOSHKILNA-OSVITA/SUCHASNEDOSHKILLYA-PID-KRILAMI-ZAHISTU/PEDAGOGAM-ZAKLADIV-DOSHKILNOYI-OSVITI.

23. Платформа розвитку дошкільнят “НУМО” Навички для

дошкільнят.https://numo.mon.gov.ua/.

24. Онлайн-садок НУМО – спільний проєкт ЮНІСЕФ та Міністерства освіти і науки України. Розвивальні відеозаняття для дітей 3-6 років

https://www.youtube.com/playlist?list=PLJ231j4oXT7GY_u4kkhrKIpVJLyS2WLg.

25. Онлайн-медіаресурс, присвячений освіті та вихованню дітей в Україні https://osvitoria.media/.

Перелік сайтів, матеріали яких будуть корисними для вихователів, батьків, дітей і для інших учасників освітнього процесу

26. Вебінар «Як підвищити ефективність дистанційної роботи». https://www.youtube.com/watch?v=MbFvVyacZOE.

27. Моя країна – Україна: хрестоматія для дошкільнят з національнопатріотичного виховання / автори і укладачі – Н. Гавриш, О. Косенчук. – Харків: Ранок, 2022. – 96 с.

28. Збірка абеток, казок, приказок, цікавинок, дитячих ігор тощо http://abetka.ukrlife.org/

29. Серія з 10 онлайн зустрічей, які розроблені командою The LEGO Foundation. https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/suchasne-doshkillyapid-krilami-zahistu/pedagogam-zakladiv-doshkilnoyi-osviti/lego-igrovi-onlajnvzayemodiyi-dlya-doshkilnyat.

30. Онлайн платформа для розвитку дітей (інтерактивні вправи, цікаві завдання) https://learning.ua/#google_vignette.

31. Платформа «Розвиток дитини». Практичні завдання для всебічного розвитку дітей https://childdevelop.com.ua/.

32. Радіо хвиля авторських казок українською мовою для

дітей.https://kazky.suspilne.media/list.php.

33. Мультики, книги, казки, що допоможуть відволікти дітей під час перебування в укритті https://dytyna.blog/multyky-knygy-kazky-shhodopomozhut-vidvolikty-ditej-pid-chas-perebuvannya-v-ukrytti/.

34. Безкоштовні розмальовки на тему «Правила гігієни»

https://mamabook.com.ua/bezkoshtovni-rozmalyovku-gigiena-10/.

35. Мультфільм «Небезпечні знахідки».

https://www.youtube.com/watch?v=gx7XHXAL2_g.

36. Аудіоказки для малят https://oll.tv/uk/kids_audio-tales.

37. «Війна очима дітей», конкурс дитячих малюнків.

https://vseosvita.ua/no-war.

38. Мультфільм «Про мінну безпеку: Лісовий скарб» ЮНІСЕФ https://www.youtube.com/watch?v=V5JZWI8TrEY.

39. Поради від захисника України: МОН розробило інформаційний комікс для дітей у воєнний стан https://mon.gov.ua/ua/news/poradi-vidzahisnika-ukrayini-mon-rozrobilo-informacijnij-komiks-dlya-ditej-u-voyennij-stan.

40. Аудіоказки українською https://audiokazky.in.ua/.

41. Ігри для зняття стресу у дітей https://dytyna.blog/igry-dlya-znyattyastresu-u-ditej/.

42. «Дерево казок» — читати та слухати казки (аудіо) різних народів.https://derevo-kazok.org/audio-tales/.

43. Журнал для дошкільнят і молодших школярів «Джміль» ( цікаві бесіди, вірші, приказки, оповідки, нетрадиційні техніки образотворчості,досліди в домашніх умовах, комікси, електронні додатки тощо)

https://jmil.com.ua/2022-2.

44. Кращі казки з усього світу для читання дітям дорослими, добірка аудіо казок.http://kazkar.info/.

45. Казки для дітей українською мовою.https://onlyart.org.ua/children/kazky/?fbclid=IwAR2yXzQTyfuUTtCw7nn

TTQYVAj2g4T42oRwfe6i8NactHTqRDh-8_tc1KK8.

46. Український дитячий портал: авторські вірші, лічилки, веселі історії, анекдоти, загадки, прислів’я https://sonyashnik.com/.

47. Національна освітня інтернет-платформа https://vseosvita.ua/.


/Files/images/Фото999(233).jpg

/Files/images/Фото999(231).jpg

/Files/images/Фото999(232).jpg

/Files/images/Фото999(211).jpg


/Files/images/Фото999(212).jpg

/Files/images/Фото999(213).jpg

/Files/images/Фото999(214).jpg

/Files/images/Фото999(215).jpg

/Files/images/Фото999(216).jpg

/Files/images/Фото999(217).jpg

/Files/images/Фото999(219).jpg


Під час воєнного стану збільшилася кількість чинників, щопровокують психологічне напруження та спричиняють головний біль. Пропонуємо коротку інструкцію длябатьків, щодопоможе вчасно виявити головний біль напруження вдитини, дібрати дієві способи його «лікування» та профілактики

Біль— захисна реакція організму. Іноді біль сигналізує про небезпеку, що загрожує організму ззовні, тобто відіграє позитивну роль. Однак надто інтенсивний і тривалий біль сигналізує про захворювання, перешкоджає нормальному функціонуванню організму. Психологічні чинники загострюють біль.

Що спричиняє головний біль

Емоційний стан людини безпосередньо пов’язаний зі станом її здоров’я. Психологічні проблеми, нервові перевантаження та стреси зумовлюють напруження і, як наслідок, сильний головний біль. Коли людина перебуває у стані стресу, у її головному мозку знижується рівень серотоніну та ендорфінів, що підвищує чутливість до больових відчуттів.

Війна та її наслідки впливають на дитину безпосередньо йопосередковано через переживання, неспокій та неврівноваженість близьких дорослих. Тож подвійний вплив негативних чинників призводить до нервового перевантаження. Зазвичай утакому разі дитина відчуває слабкий, але монотонний і тривалий, головний біль.

У дітей дошкільного віку головний біль, зокрема, спричиняють:

· черепно-мозкові травми та контузії*;

· емоційне напруження;

· недосипання або, навпаки, надто тривалий сон;

· необмежений екранний час, тобто час, проведений за телевізором, комп’ютером чи смартфоном;

· проблемні взаємини в родині;

· нерегулярне харчування, зокрема пропущений прийом їжі;

· фізіологічні чинники.

У мирний час нервове перевантаження в дитини спричиняють не лише негативні чинники, як-от ранковий похід до дитячого садка або розлука з батьками, айгаласливі ігри перед сном, перезбудження, надмірних емоцій тощо.

Чим вирізняється головний біль напруження

Виділяють два види первинного головного болю: мігрень та головний біль напруження, або тензійний головний біль.

Симптоми головного болю напруження:

• триває від 30хв до тижня • має двосторонній характер • має легку або помірну інтенсивність, що не залежить від фізичних навантажень • характеризується не пульсуючими, а стискаючими відчуттями • не зумовлює нудоту і блювання • наростає під час емоційних навантажень

• зменшується, якщо дитина відчуває позитивні емоції, психологічно розслабляється

У дитини хронічний головний біль напруження може виникнути через психічне перенапруження, приміром гострий або хронічний стрес, перевтому, метеорологічні чинники тощо. Зазвичай такий біль триває від години до кількох іможе минати, коли дитина змінить вид діяльності, відпочине, трохи поспить тощо. У міру того, як дитина дорослішає, у неї частіше виникає головний біль напруження, але його характер не змінюється.

Для того щоб допомогти дитині подолати хронічні больові відчуття, упригоді стануть саморелаксація, поведінкова терапія та інші безмедикаментозні способи лікування.

Як батьки можуть допомогти дитині

Діти дошкільного віку не можуть поскаржитися на головний біль, але якщо відчувають його, то стають неспокійними та дратівливими. Якщо в дитини часто болить голова, батьки мають з’ясувати причину болю та проконсультуватися злікарем. Якщо фахівець виявить симптоми органічного ураження центральної нервової системи, необхідно уточнити діагноз і провести лабораторні дослідження. Також батьки мають створити такі умови, що запобігатимуть головному болю в дитини.

Формувати стресостійкість

Батьки мають зрозуміти, що жити без стресів неможливо. Тому повинні формувати в дитини стресостійкість. Для цього батьки мають подавати власний приклад. Якщо в критичних ситуаціях батьки зберігатимуть витримку і спокій, то і дитина намагатиметься наслідувати їхню поведінку.

Створювати спокійне емоційне тло

Також мамам і татам варто навчати дитину озвучувати свої страхи та сумніви. Адже якщо кілька разів обговорити з дитиною те, що її непокоїть, воно не здаватиметься страшним.

Ще одне завдання батьків, чия дитина страждає від головного болю,— забезпечити їй якомога більше приємних емоцій, що компенсують стресові навантаження ірозслабляють.

Усувати негативні фізіологічні чинники

Якщо головний біль зумовили фізіологічні чинники, батьки мають навчити дитину прийомів, що допомагають розслабляти м’язи.

Однак для цього мами й тати повинні насамперед усунути ті чинники, що негативно впливають на дитину:

· неправильна постава;

· неправильно підібрані окуляри, якщо дитина має проблеми із зором;

· перебування за телевізором чи комп’ютером понад годину на день;

· нерегулярний відпочинок тощо.

Підтримувати

Під час нападу головного болю батьки мають, якщо змога, бути поряд із дитиною. Однак вони не повинні надміру її оберігати, щоб дитина не використовувала хворобу собі на користь. Адже гіперопіка закріплює патологічний больовий рефлекс, зокрема, якщо біль має психогенний характер.

Робити розслаблювальний масаж

Епізодичний головний біль можна усунути за допомогою розслаблювального масажу, лікувальної фізкультури, методик релаксації тощо.

Якщо дитині хоча б двічі на тиждень батьки робитимуть масаж голови та комірцевої зони, то кількість та інтенсивність больових нападів зменшиться. Масаж відновлює кровопостачання головного мозку та сприяє розслабленню організму, знімає спазми— основну причину головного болю.

Звернутися по допомогу до психолога

Мета курсу психотерапії— підвищити рівень стресостійкості людини і дитини, допомогти їй розв’язати проблеми й менше зосереджуватися на больових відчуттях, підвищити соціальну адаптацію та опанувати методи психологічної релаксації.

Для того щоб запобігти головному болю в дитини, батьки мають:

. піклуватися про здоров’я

· дотримуватися режиму дня дитини— дбати, щоб вона спала не менше 6—8годин на добу, фізичні та психічні навантаження не перевищували її можливостей;

· відкоригувати раціон харчування— вилучити з нього жирну їжу та продукти, що містять кофеїн,— зелений чай, кока-кола, шоколад тощо;

· обмежити екранний час дитини— стежити, щоб вона робила перерви йперебувала за телевізором чи комп’ютером не більше години;

· спонукати дитину вести здоровий спосіб життя— залучати дитину до різних видів спорту, робити разом зарядку, грати в рухливі ігри.

Отже, щоб запобігти загостренню головного болю напруження у дитини, батьки мають дотримуватися режиму дня, стежити, щоб дитина своєчасно відпочивала, виконувала вправи для розслаблення м’язів тощо. Та щонайголовіше мами й тати мають підвищувати рівень стресостійкості дитини.


Сім вправ, що допоможуть підготувати руку дитини до письма

1

Масаж фетром

Виготовте для кожної дитини «фетровий масажер». Для цього невеликий шматок цупкого фетру наклейте на картон. Запропонуйте «намалювати» на ньому різними пальцями правої та лівої рук геометричні фігури, прості зображення предметів, візерунки тощо. За потреби чергуйте масаж цупким і м’яким фетром.

2

Гімнастика для пальчиків

Розучіть і проводьте з дошкільниками пальчикові вправи, які супроводжуйте невеликими сюжетними віршами. Стежте, щоб діти не просто розповідали завчений вірш, а передусім активно імітували та демонстрували сказане в ньому пальчиками, кулачками, руками.

3

Малюнок за аналогією

Запропонуйте дітям розглянути й проаналізувати кілька карток — визначити особливості, що об’єднують зображені об’єкти (форма, колір, розміри тощо). Відтак на окремому аркуші продовжити логічний ряд — домалювати об’єкти за аналогією. Завдяки таким вправам ви розвиватимете не лише графомоторні навички дітей, а й логічне мислення.

4

Опорні точки

Повправляйте дітей відтворювати фігури за опорними точками. Спочатку пропонуйте їм простіші завдання, де відстань між точками становитиме 1—2 см, та поступово ускладнюйте, збільшуючи цю відстань. Такі завдання вчитимуть дітей узгоджувати зорове сприймання й рухи, а ще — будуть корисними для розвитку графомоторних навичок і вміння орієнтуватися на аркуші паперу.

5

Одна лінія

Підготуйте картки-приклади із зображенням фігур, що складаються з прямокутних і трикутних елементів. Запропонуйте дітям намалювати кожну зображену фігуру по клітинках, не відриваючи руки від аркуша й не проводячи двічі по тій самій лінії.

6

«Живий» малюнок

Роздайте дітям картки, де зображено шість однакових кружечків, і запропонуйте «оживити» їх. Нехай домальовують будь-які елементи, щоб утворилися звірі, рослини, фантастичні створіння тощо. Відтак нехай вигадають їм імена і, якщо зможуть, підпишуть кожен малюнок. Такі завдання розвивають не лише дрібну моторику, а й креативність, уяву, фантазію, образне мислення тощо.

7

Графічний диктант

Визначте для дітей точку відліку на аркуші в клітинку, а потім продиктуйте їм маршрут руху, вказуючи кількість клітинок і напрямок. Якщо діти виконають завдання правильно, у них з’явиться малюнок, який потім можна розфарбувати. Завдяки таким завданням у дошкільників розвиватимуться дрібна моторика та координація рухів, увага й просторова орієнтація.

Кiлькiсть переглядiв: 134

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.